Ljubezen do knjig nastane že v otroštvu. Veste, kako otrokom brati?

  Kategorije: Vzgoja, Aktivnosti z otroki,
4 min.
02. apr'21

Knjigam ne bi smeli posvečati pozornosti le marca, meseca knjig. Najti čas za vsaj eno pravljico pred spanjem ima na otroke neverjetni vpliv v tem najbolj pozitivnem pomenu besede. Kako pa brati triletnemu malčku in kako desetletnemu bralcu, ki že zna sam brati?

Izbira otroške knjige zaradi dodelanih kategorij v knjigarnah in knjižnicah ni nič kaj zahtevna. Več strokovnjakov se strinja v tem, da je bolj pomemben kot sama izbira knjige, način, na katerega otrokom berete. Kako brati slikanice, ki so polne sličic in ne vsebujejo nobenega besedila? Kako pritegniti pozornost otrok k poučnim knjigam? Skupaj z nami si oglejte, kako brati otrokom različne starosti in kako pri njih gojiti ljubezen do knjig in krepiti pismenost.

Od 3. do 5. leta: Vse je v ilustracijah

Katero koli knjigo boste odprli, bodo slikice otroke v trenutku prevzele. Zanimivo je, da malčki in otroci v predšolskem obdobju posvetijo le 6 % časa opazovanju črk in besed v knjigi. Ostalih 94 % pozornosti posvetijo ravno ilustracijam, zato bi se pri izbiri knjig za to starostno skupino morali osredotočiti ravno nanje.

Otroke že zelo zgodaj naučite, kaj vse knjiga vsebuje. Pokažite jim platnico, naslov knjige in ime avtorja in poimenujte posamezne elemente. Razložite jim, kdo je avtor knjige (človek, ki je knjigo napisal) in kaj pomeni naslov knjige (zahvaljujoč temu si bodo lahko predstavljali, o čem gre).

Čeprav tri- do petletni otroci še ne znajo brati, jim poskusite pojasniti razliko med različnimi elementi na straneh knjig. Spremenite ta del branja na igro in otrokom pokažite črke, dolge in kratke besede, stavke in tudi pike in presledke.

Nenazadnje otroke veliko sprašujte. Brez dvoma jim bodo zanimiva vprašanja tipa »Kje pa je muck/kuža/žirafa?«, »Kje je fantek/punčka?«, Mi lahko pokažeš piko, ki označuje konec stavka?«, »Najdeš najkrajšo besedo na tej strani?«. Otroci se radi skrivajo, prav tako pa tudi radi iščejo. Nimajo brez razloga knjige za najmlajše otroke različne skrivne »kotičke«, ki jih je treba odkriti.

Branje najmlajši otroci

Od 4. do 6. leta: Na plan potegnite stvarno literaturo

Spomnite se na zadnje knjige, ki ste jih otrokom brali. Najverjetneje so bile to pravljice z domišljijsko pravljično zgodbo, z zapletom, zanimivimi junaki in čudovitim koncem. Fiktivne zgodbe niso nič slabega, vendar bi otroci od majhnega morali poznati tudi stvarno literaturo. Tu ne mislimo na debele enciklopedije, nasičene z informacijami, ampak čudovite ilustrirane knjige s poljudnim znanjem, ki je namenjeno predvsem otroškemu bralcu.

Otroci v tej starosti so zmožni vprašati tudi do 400 vprašanj dnevno. Vprašanj, na katere kdaj pa kdaj nimate odgovora ali pa ne veste, kako odgovoriti, da bo to primerno za njihovo starost. Ravno v teh primerih vam bodo roko ponudile »strokovne« knjige za otroke. Ali vaše otroke zanima, zakaj so listi na drevesih zeleni in ne modri? Vas sprašujejo, zakaj obstajata mali in veliki voz, srednji pa ne? Želijo vedeti, zakaj mucke predejo in se na nebu vsako jutro pojavi sonce? Otroške knjige poznajo odgovor in bodo zahvaljujoč tem knjigam odgovore bolje razumeli. Zagotovo pa boste tudi vi izvedeli kaj novega.

Branje otroci blog

Od 6. do 10. leta: Berite z razumevanjem

Med branjem starejšim otrokom strokovnjaki priporočajo opazovati, ali je malega bralca zgodba pritegnila in ali jo razume. Med branjem ga zato vprašajte različna vprašanja v zvezi z zgodbo. Na primer: »Kam bo fantek odšel?« ali »Kako misliš, da bo psiček rešil situacijo?«. Otroci se bodo morali nad tem zamisliti in resnično razumeti zgodbo.

Nekaterim otrokom med branjem misli letijo drugam in niso osredotočeni na poslušanje. Njihovo pozornost boste pritegnili ravno s pogovorom o knjigi že med samim branjem. Na glas razmišljajte o zgodbi, junakih in njihovih dogodivščinah. Zahvaljujoč temu se v otroških glavah ustvari nekakšen zemljevid, ki otrokom pomaga premišljevati o zgodbi.

Razpravo o knjigi podprite s pripovedovanjem v prvi osebi. Svoje misli začnite z besedami »Zanimalo bi me, ali ...«, »Mislim da ...«, »Če bi lahko vprašala avtorja ...«. Z lastnimi idejami pa ne pretiravajte in ne odvračajte pozornosti od same zgodbe. Dajte otrokom prostor za vključitev njihove lastne domišljije.

V knjigah za otroke te starosti, bodo zagotovo nekje deli, ki jih ne bodo razumeli. Ne preskakujte jih in ne ignorirajte otroške nevednosti. Poskusite otrokom kar najbolje razložiti, o čem v danem trenutku pravzaprav gre. Naučite jih, da ni sramotno, če nečesa v zgodbi ne razumejo. Problematične dele skupaj večkrat preberite in na koncu boste skupaj zagotovo prišli do dna.